2025: een warm thuis, voor ouderen met dementie

Bloezem - Een warm thuis, voor ouderen met dementie

Een nieuw jaar voor de boeg, de feestdagen zijn voorbij. De tijd van het jaar die draait om gezelligheid en liefde. Een tijd waarin is teruggekeken en nu samen vooruit. Een periode met een overdadigheid aan feestelijkheden en veel samenzijn. Juist in deze tijd van het jaar is het belangrijk de ouderen niet te vergeten. Dat zij ook de warmte en liefde blijven voelen en op hun eigen manier kunnen blijven genieten. Dat zij een warm thuis hebben.

Een warm thuis

Dat geldt in het bijzonder voor ouderen met dementie, welke moeite kunnen hebben met drukte en onzeker kunnen zijn in gezelschap. Dat valt ook extra op tijdens de feestdagen. Het niet goed kunnen volgen van conversaties, het ongemak van geheugenproblemen en emoties of het snel overprikkeld raken van de goedbedoelde gezelligheid. Afhankelijk van zorg en gevoelig voor eenzaamheid, steunen zij meer dan ooit op hun naasten. Zij hebben meer dan ooit behoefte aan een warme, veilige basis.

In onze villa bieden wij ouderen met dementie een warm thuis. Een kleinschalige woonvorm met de beschikking over 24-uurs zorg op maat. Een veilige, vertrouwde omgeving waar bewoners kunnen leven zoals zij dat willen. Waar altijd iemand is om herinneringen op te halen of het verdriet er te laten zijn. Altijd iemand om een beker warme chocolademelk te maken, te praten of een wandeling mee te maken. Een omgeving waar de feestdagen rustig en als vroeger zijn. Waar de mantelzorgers kunnen mee-eten en mogen meegenieten tijdens activiteiten in plaats van zorgen voor hun naasten. Net als vroeger. Net als thuis.

Thuisgevoel

Dát is waar het om gaat, we zorgen er samen voor dat de bewoners met dementie een warm en veilig thuis hebben. Onze bewoners behouden hun eigen regie, wij passen ons volledig aan op hun ritme en dagelijkse gebruiken. De bewoners kunnen het leven dat ze gewend zijn, zo lang mogelijk voortzetten en bepalen zelf hoe hun dag eruitziet en met wie en waar ze de dag doorbrengen. Buiten een wandeling maken, de krant lezen, meehelpen met koken of een spelletje doen? Er zijn voldoende betrokken zorgprofessionals die dag en nacht klaarstaan om iedereen een fijne dag te bezorgen.

Leefplezier

Er werken in onze villa meer collega’s per bewoner dan gebruikelijk is. Hierdoor is er daadwerkelijk meer tijd voor persoonlijke aandacht. Of zoals dit in de villa wordt genoemd: Leefplezier.

Alles draait om leefplezier. Er is ongehaaste aandacht voor bewoners en de medewerkers weten wat de bewoners fijn vinden, wat hun hobby’s zijn en waar ze blij van worden. Dat maakt het leven plezierig en de geest rustig. Familie, vrienden en bekenden zijn ook altijd welkom voor een kopje koffie of een maaltijd in de villa. Er is zelfs een logeerkamer voor bezoek.

De appartementen

Bewoners van de villa wonen zelfstandig, maar met de beschikking over 24-uurs zorg. Zij hebben een eigen appartement dat beschikt over een woon-slaapgedeelte en een eigen badkamer. Het appartement is geheel naar eigen smaak in te richten, met eigen meubels. Zo voelt het appartement veilig en vertrouwd. Net als thuis.

De villa is een open woonhuis. Dat betekent dat bewoners zich vrij kunnen bewegen en in overleg naar buiten kunnen om bijvoorbeeld een wandeling te maken. De bewoners bepalen bovendien hun eigen dagritme. Wil een bewoner uitslapen of juist vroeg uit bed, dan kan dat. Wil een bewoner vroeger of later naar bed, dan kan dat ook.

Prachtige tuin

Rondom de villa is een ruime tuin aangelegd om naar hartenlust te wandelen. Desgewenst samen met een (zorg)medewerker. De tuin beschikt over veel groen, wandelpaadjes en diverse zitjes om lekker te genieten van de rust en de zon. Er is bovendien veel aandacht uitgegaan naar duurzaamheid en diversiteit in de flora en fauna. 

Kosten

Wonen in de villa is voor een brede groep mensen mogelijk. Dit kan met een CIZ-indicatie 4 of 5. Doordat de bewoner zelfstandig blijft wonen, hoeft deze een lage eigen bijdrage te betalen voor de zorgkosten. De maandelijkse woonkosten omvatten huur, servicekosten, dagelijks eten en drinken (ook voor gasten), wassen, strijken en andere huishoudelijke werkzaamheden.

Interesse?

Neem contact op met de locatiemanager voor meer informatie of een rondleiding.